ویژه بیستمین جشنواره تئاتر استان یزد25: مدیر طاهری یک پیشکسوت تئاتر: جشنواره تئاتر در یزد فراز ونشیب های زیادی داشته است


یک پیشکسوت تئاتردر مورد بیستمین جشنواره تئاتر استان یزد گفت: جشنواره تئاتر در یزد فراز ونشیب های زیادی داشته است .


مدیر طاهری افزود:بعضی ازسالها جشنواره خیلی آبکی وبه دردنخور بوده است وبعضی از سالها خیلی خوب برگزار شد که هم از لحاظ کمی وهم از لحاظ کیفی قابل توجه بود.

وی ادامه داد :بعضی وقتها هم جشنواره در شهرستانها برگزار می شدکه خیلی خوب بود وانگیزه جوانان شهرستانی را بالا می برد چون شهرستانهابه خاطر نبود کارشناس وآموزش مناسب تئاترهای ضعیفی دارند.حتی به نظر من می شود تئاتر شهر یزد را برد و در شهرستانها نشان داد تا برای کار بیشتر و بهتر انگیزه داشته باشند .
مدیرطاهری پیشنهاد دیگری برای بهتر شدن جشنواره ها اظهارداشت:می شود به جای اینکه هرسال جشنواره تئاتر برگزار کنیم، جشنواره هایی مثل جشنواره گریم ،دورخوانی ، نرمشهای بدنی ،موسیقی تئاتر و... هم برگزارشود .این به بحث تخصصی بودن هم کمک می کند مثلا اینکه یک عده را گریم کنند ودر جشنواره گریم بین آنها برگزیده داشته باشند باعث می شود هم گریمورتربیت بشود وهم آموزش گریم برای علاقمندان باشد .
وی ادامه می دهد : در مورد موسیقی تئاتر هم ما تخصصی وحرفه ای عمل نمی کنیم . الان هیچ موسیقی به متن نمی خورد ولی اکثر بچه ها بدون توجه به آن کار می کنند چون نمی خواهند از کسی مشورت بگیرند تا بهتر عمل کنند.
وی با اشاره به اینکه بعضی ها می خواهند ره صدساله را یک شبه بروند، اظهار می کند: باید به تئاتری ها آموزش داد تا سعه صدر پیدا کنند وبا برگزیده شدن در جشنواره ها خودشان را گم نکنند وبدانند تئاتر دریای بیکرانی است که من هم که سالهاست دارم کار می کنم هنوزمی گویم که از تئاترنمی دانم .باید تئاتری ها به مطالعه ترغیب شوند وبدانند که هیچی نمی دانند .
مدیر طاهری تصریح می کند: مشکل تئاتر ما خودبزرگ بینی ، از بین رفتن جایگاه ها و حسادتهاست که متاسفانه بیماری خطرناک و بدی است که توی بچه های یزد وارد شده است وآنها بدون تجربه هستند ولی به خاطر اینکه می خواهند فقط خودشان باشند از کسی کمک نمی گیرند..
وی با یادی از گذشته ازمواردی هم گله می کند: قبلا خانه نمایش وزنه تئاتر بود و تالار فرهنگ که به گفته بزرگانی چون جمشید مشایخی بهترین سالن یزد بود الان شده سالن همایش .ما درگذشته آنجا شبها با تئاتری ها مراسم دورخوانی ، نقال خوانی وشاهنامه خوانی داشتیم وهمه دور هم جمع می شدیم وجلسه می گذاشتیم وباهم مشورت می کردیم ولی الان خیلی وقت است که دیگر از ما قدیمی ها یادی نمی کنند و کسی ما را برای جشنواره ها حتی دعوت هم نمی کند وقتی هم می گوییم چرا ما را دعوت نکرده اید می گویند باید می آمدی خیابانها که پراز تبلیغ جشنواره است !
وی جشنواره ای کارکردن کارگردانها راهم معضل می داند ویادآور می شود:جشنواره اگرمردمی باشد طبیعتا موفق تر خواهد بود .بعضی از بازیگران با صدای بلند حرف می زنند واین گوش را آزار می دهد در حالیکه باید این مدنظر باشد که اگر تماشاچیان ساکت باشند می توانند قشنگ صحبت ها را بشنوند . ولی بازیگر فکر می کند باید داد زد تا تاثیرگذار باشد.
وی نارضایتیش را از خرج شدن بودجه تئاتر برای مصارف دیگر ابراز می کند وذکر می کند: مسئولین فرهنگی باید بودجه تئاتررا در جای خودش مصرف کنند وعلاوه برآن خودشان هم از تئاتر حمایت کنند.

مدیر طاهری در خصوص مخاطب هم معتقد است اگرتئاتر خوب باشد مخاطب هم پیدا می کند وادامه می دهد: مثل نمایش زایر که اینهمه مردم از آن استقبال کردند وخیلی مردم برای دیدن این نمایش آمدند . چون محتوا باید با فرهنگ هم خوانی داشته باشند وآن نمایش دروجودش تعزیه بود که با فرهنگ ما ارتباط داشت البته بازیگران هم باید جوری بازی کنند که به دل بنشیند وباید تئاتر را به خورد مردم داد وبا مردم باید با زبان خودشان حرف زد تا قبول کنند که تئاتر بازتاب زندگی روی صحنه است .


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا